Strona główna»Biuro Prasowe»Komunikat prasowy

Komunikat prasowy

29.11.2017

Powstanie polski „Batman”? PMPG Polskie Media, Water Color Studio i Matthew Tyrmand zekranizują „Złego”

Inne wersje: txtpdf

PMPG Polskie Media, Water Color Studio i Matthew Tyrmand podpisali w środę list intencyjny o współpracy przy ekranizacji powieści Leopolda Tyrmanda „Zły”. Zdjęcia do filmu mają ruszyć w 2018 r., premiera planowana jest na przełom roku 2019 i 2020, w przededniu 65. rocznicy wydania kultowej powieści.    

Michał Maciej Lisiecki, twórca i prezes PMPG Polskie Media, Sławomir Jóźwik, prezes Water Color Studio oraz Matthew Tyrmand, syn autora książki, nie ukrywają, że ich celem jest stworzenie filmowego hitu, polskiego „Batmana”. Liczą też na sukces, bo „Zły” to właściwie gotowy przepis na hit – jest w nim i tajemnica, i legenda, i walka dobra ze złem, i wydarzenie z pogranicza rzeczywistości i opowieści o superbohaterach. Również sama produkcja filmu obrosła już pewną legendą o swego rodzaju „klątwie”, która powoduje, że do tej pory powieści Tyrmanda nie udało się zekranizować.

Samo Water Color Studio już raz rozpoczęło prace nad filmem, ale musiało je zawiesić. Tym bardziej jego prezes jest zdeterminowany, aby tym razem doprowadzić do premiery „Złego”.

Obecnie trwają prace nad scenariuszem do filmu, który ma być możliwie wierną ekranizacją „Złego”. Nadzór nad tą częścią przygotowań sprawuje Sławomir Jóźwik. Pozostałych szczegółów producenci na razie nie zdradzają. Zamiast o planach, chcą mówić o faktach już na etapie realizacji. „Trochę tajemniczości na tym etapie pra na pewno nam nie zaszkodzi” – mówi Jóźwik.

„„Zły” Leopolda Tyrmanda to gotowy scenariusz filmowy. Gdyby był powieścią amerykańską, pewnie już dawno na jej podstawie powstałby niejeden film, jakaś superprodukcja. Sam bohater „Złego” trochę przypomina Batmana czy nawet Zorro” – mówi Lisiecki, który nie kryje fascynacji powieścią Leopolda Tyrmanda. Dodaje, że książka długo, może nawet zbyt długo, czeka na ekranizację. Być może teraz jest dobry czas, żeby o niej przypomnieć.  

„Zły” – to opowieść o Warszawie. O mieście, które podnosi się z ruin, które nie dało zdławić swego ducha, w którym tętni życie, w którym ożywają miejskie legendy. Tyrmand unieśmiertelnił powojenną stolicę, nie pozwalając jej odejść w zapomnienie. Przez lata pojawiało się wiele pomysłów na jej ekranizację, ale wszystkie zderzały się ze skalą przedsięwzięcia. W końcu nie wystarczy na ekranie jedynie ukazać losy bohaterów, należy przede wszystkim odtworzyć życie i ducha Warszawy z tamtych czasów. To będzie wymagało sięgnięcia po efekty specjalne oraz wskazana plenerów, które będą mogły „zagrać” Warszawę lat 50-tych. Obok niektórych fragmentów Śródmieścia i warszawskiej Pragi, producenci nie wykluczają, że zdjęcia będą powstawały również w Łodzi.

Budżet filmu został wstępnie skalkulowany na 20 milionów złotych. Jeżeli faktycznie zamknie się tą kwotą, produkcja znajdzie się pod koniec pierwszej dziesiątki najdroższych polskich filmów, m.in. za „Quo Vadis” (ponad 75 mln) czy „Ogniem mieczem” (24 mln). Producenci nie wykluczają poszukiwania dodatkowych koproducentów oraz współpracy z jedną z dużych stacji telewizyjnych.

 

Relacja z podpisania listu intencyjnego jest dostępna na FB Wprost [kliknij]. 

 

Kim są producenci „Złego”?

Sławomir Jóźwik – producent, reżyser i aktor. Ukończył Studium Aktorskie przy Teatrze Wybrzeże w Gdańsku w 1984, a także studia na wydziale Produkcji Audiowizualnej w Akademii Filmowej im. Miroslawa Ondricka w Pisku (Czechy). Pracował w teatrach w Gdańsku, Białymstoku i w Warszawie.

Po odejściu z zawodu aktora na początku lat 90. został producentem telewizyjnym i filmowym. Pracował społecznie w Zarządzie Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych. W latach 2005–2007 był koproducentem wielkich filmowych produkcji międzynarodowych, takich jak film Jan Paweł II z Jonem Voightem w roli Jana Pawła II we współpracy z RAICBS i TVP, czy też epicki serial na podstawie powieści Lwa Tołstoja Wojna i Pokój.

W latach 2007-09 był dyrektorem Agencji Filmowej w Telewizji Polskiej S.A. (do 30 czerwca 2009).

Od września 2008 do jesieni 2011 sprawował funkcję Sekretarza Rady Państwowego Instytutu Sztuki Filmowej.

Michał Maciej Lisiecki – wydawca, menadżer, przedsiębiorca, ekspert rynku mediów. Producent i dystrybutor filmowy. Twórca, główny udziałowiec i prezes PMPG #PolskieMedia (GPW: PMPG). Pełni również funkcje prezesa Zarządu w spółkach Grupy Kapitałowej PMPG, m.in.: AWR „Wprost”, wydawcy tygodnika WPROST, oraz przewodniczącego Rady Nadzorczej Orle Pióro Sp. z o.o., wydawcy „Tygodnika Do Rzeczy”. Współtwórca FILM POINT GROUP – producenta i dystrybutora filmowego. Współproducent filmu „Gwiazdy” Jana Kidawy-Błońskiego, dystrybutor m.in. filmów „Wielkie piękno” (Oscar 2014 dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, Złoty Glob, BAFTA), „Zimowy sen” (Złota Palma 2014), „Borgman” (nominowany do Złotej Palmy 2013), kontrowersyjnego dokumentu „Clinton Cash” (2016) oraz filmu „Ja, Godard” (nominacja do Złotej Palmy 2017, polska premiera: styczeń 2018). 

W 2007 kupił od francuskiej grupy Hachette Filipacchi miesięcznik FILM – dziś wydawany w formie cyfrowej (www.film.com.pl) oraz Złote Kaczki – najstarszą polską nagrodę filmową. Przez wiele lat organizował Wielkie Gale Polskiego Filmu połączone z wręczeniem Złotych Kaczek dla najwybitniejszych polskich twórców filmowych.

Przyjaciel Matthew Tyrmanda i wielki fan twórczości jego ojca. Uważa, że „Zły” to gotowy scenariusz hitu
na miarę polskiego „Batmana”. W 2016 r. otrzymał Nagrodę From The Depths im. Leopolda Tyrmanda
za mówienia prawdy w interesie publicznym i w zgodzie ze swoim wewnętrznym kodeksem moralnym, bez względu na konsekwencje.

Lisiecki jest członkiem prestiżowej YPO – organizacji zrzeszającej najbardziej wpływowych ludzi biznesu z całego świata. Jest również jednym z fundatorów Memoriału Wolnego Słowa. W grudniu 2015 r. otrzymał specjalne wyróżnienie Instytutu im. Prezydenta Ryszarda Kaczorowskiego – Stowarzyszenia Historyczno-Społecznego z przesłaniem, aby flagę białoczerwoną nieść godnie i wysoko.

Matthew Tyrmand - syn pisarza Leopolda Tyrmanda. Wychowany w Nowym Yorku, absolwent Uniwersytetu Chicagowskiego. Blisko 10 lat pracował z powodzeniem na Wall Street. Obecnie doradza małym i średnim przedsiębiorstwom. W 2010 roku pierwszy raz przyjechał do Polski, gdzie dziś czuje się jak w domu. We wrześniu 2013 roku ukazała się jego książka autobiograficzna „Jestem Tyrmand, syn Leopolda”. Jest dyrektorem wykonawczym w amerykańskim think tanku „Open the Books”, który zajmuje się kontrolą wydatków publicznych oraz udostępnianiem informacji na ich temat na stronach internetowych. Jest również członkiem zarządu w „Project Veritas”, publicystą tygodnika „Do Rzeczy” oraz amerykańskiego portalu „Breitbart”.

W lipcu 2017 roku ukazała się książka „Patrzeć, jak świat płonie”, która zawiera jego rozmowy z dziennikarzem Marcinem Makowskim na tematy polityczne i społeczne.

Bieżące informacje ze spółki spółki PMPG Polskie Media SA (GPW: PMPG) na www.pmpg.pl oraz na profilach w serwisach Twitter: https://twitter.com/PMPG_PL i Facebook: https://www.facebook.com/PMPG.SA.

 

Bookmark and Share

Logowanie dla dziennikarzy

Zapamiętaj mnie
Przypomnij hasłoZarejestruj się

Kontakt dla mediów